Meie programm

Meelte kool aitab lastel tutvuda kõikide toitudega
turvalisel ja mängulisel viisil

Play Video about Meelte kooli tutvustus
Miks ja kellele

Teadlikud toitumisharjumused

MTÜ Meelte kool loodi selleks, et Meelte kooli tunnid jõuaksid paljude laste ja noorteni üle Eesti. Meie südameasjaks on arendada laste ja noorte meeltepõhist toiduharidust ja pakkuda võimalikult paljudele võimalust tutvuda selle rikkaliku ja värvilise toidumaailmaga.

Oleme koolitanud lasteaialapsi, kooliõpilasi ja viinud läbi mentorikoolitusi õpetajatele. Oleme teinud koostööd noorsootöötajatega ja pakkunud toiduvalmistamise töötubasid.

Meeltepõhine toiduharidus
Vaata

Uuri oma toitu uudishimu ja avatud meelega. Vaata!
Mis värvi see on? Mis kujuga see on?

Nuusuta

Kas tunned selle lõhna? Mis lõhn see on ja kuidas see sulle meeldib? Mida see lõhn sulle meenutab?

Katsu

Tunneta toitu sõrmede vahel - on see pehme või kõva, sile või krobeline. Mida see tunne sulle ütleb?

Maitse

Mis maitset sa kõigepealt tunned? Oskad sa seda kirjeldada? Kas tunned ühte kindlat maitset või on see mitme maitse segu, nagu hapu-magus või magus-mõru?

Kuula

Mis häält see toit hamba all teeb - on see vaikne või vali, kas krõmpsub või mitte?
Äkki kõlab see nagu "jõuluvana sammud krudiseval lumel"? Või "raksub nagu jäämurdja Tarmo"? /lapsesuu/

01

Lasteaedadele

Oleme lasteaedade jaoks olemas, et aidata arendada laste maitsemeeli ja muuta nende toiduvalikut mitmekesisemaks. Pakume erinevaid programme ja töötubasid nii lasteaialastele, personalile kui ka lastevanematele.

02

Koolidele

Pakume koolidele erinevaid võimalusi, näiteks praktilised töötoad ja huvitavad loengud, et julgustada lapsi proovima uusi toiduaineid ja seeläbi muuta laste toidulaud mitmekesisemaks.

03

Noorsootöötajale

Aitame noorsootöötajatel suurendada noorte praktilisi oskusi söögivalmistamisest, teadlikust tervislikust toitumisest ja toiduraiskamise vähendamisest.

04

Lapsevanematele

Kui ka sina tunned muret, et su laps ei söö piisavalt mitmekesiselt, soovid lapsele mänguliselt ja lõbusalt tutvustada uusi toite ja toiduaineid ning muuta kogu pere toidulauda tervislikumaks, siis on meil olemas erinevaid lahendusi.

Sapere meetod Eestis

2018. aastal toimus Eesti Toitumisnõustajate Ühenduse (ETNÜ) konverents, kuhu Külli Holsting kutsus esinema Arja Lyytikäineni - Soome Sapere programmi juhendaja (Soomes rahastati Sapere programmi aastatel 2009-2014). Arja Lyytikäineni kaudu sai Sapere meetod toodud ka Eestisse.

2018./2019. õppeaastal viidi programm läbi lasteaedades ja seda koostöös KÜSKi ja Rimi Eesti Food AS-iga. Suurt heameelt valmistas tõdemus, et muutus peale 20-nädalast programmi oli väga suur. Programmi alguses kaeti erinevate köögi- ja puuviljadega buffee-laud, kust lapsed said omale kõike meelepärast valida ning sama korrati ka programmi lõpus. Alguses võeti mõningaid tuttavaid maitseid ning lõpus täitsid lapsed oma taldrikud erinevate saadustega, tehes samas oma taldriku ka lõbusaks.
2021./2022. õppeaastal saadi programmi läbida tänu KÜSK-i toetusele ja Tallinna Haridusametile ka neljas Tallinna koolis ning lisaks ühes Tartu koolis.

Sapere ajalugu

Sapere meetodi tähendus ja päritolu

Sapere, mis tähendab ladina keeles julgust maitsta, teada, tunnetada, on alguse saanud Prantsusmaalt, kus keemik ja veinigurmaan Jaques Puisais alustas 1970ndatel maitsekoolituse tundidega. Metoodika looja oli mures prantsuse köögi tuleviku pärast, nähes globaalset kiir- ja valmistoidu arengut. Sapere tundides õppisid lapsed põhimaitseid, erinevate Prantsusmaa piirkondade toidukultuuri ning lõpetasid õpingud seitsmekäigulise restorani õhtusöögiga. Skandinaavlased, kes nägid vaeva laste ja täiskasvanute rasvumise probleemidega, muutsid metoodika demokraatlikumaks ning kohandasid seda oma maa toidukultuurile vastavaks.

Sapere meetod õpetab lapsi, ja miks mitte ka täiskasvanuid, avastama oma  meeli, väljendama toiduga seotud kogemusi, neid kirjeldades ning nende üle arutledes.

Meie toiduga seotud sõnavara kipub kiirustavas maailmas paratamatult jääma “maitseb – ei maitse” tasandile. Toidu maitset võib kirjeldada aga palju värvikamalt ja mitmekesisemalt.

Vajadus oma kogemusi väljendada arendab enesekindlust ja sõnavara, sest me kõik tajume maitseid ja lõhnu veidi erinevalt. See omakorda annab laste keelelisele loovusele vabad käed, sest nende enda väljamõeldud omadussõnad ning väljendid kinnitavad isikliku kogemuse ainulaadsust. Sapere on elamuspõhine õppemeetod.

Oluline on metoodika demokraatlikkus, mis põhineb kahel põhimõttel: “Kedagi ei tohi sundida maitsma” ja “Kõik toidud ei pea meeldima”. Sundimine, survestamine aga ka meelitamine, keelitamine põhineb lapsevanema või õpetaja autoriteedil ning võimupositsioonil.

Parem on äratada uudishimu, julgustada avastama, lubada mängida, jagada teadmisi toidu päritolu, kasvutingimuste, valmistamisviiside jms kohta.

Toiduga mängimine on paljudele harjumatu ja lubamatu tegevus, kuna pärineme ühiskonnast, kus toitu on alati austatud ning selle mitteotstarbekohane kasutamine taunitud.

Mäng on väikesele avastajale omane viis tutvuda uue toiduainega, näiteks, kes kardab kohe suhu pista kuivatatud marja, võib seda esmalt katsuda, nuusutada, seda mängides uurida seni, kuni tal saabub soov seda ka maitsta. Kui see ei juhtu ka esimesel korral, pole vaja muretseda, see võib juhtuda juba järgmisel või ülejärgmisel korral. Me kõik vajame tutvumiseks aega.

Sapere meetodi rajaja
Jaques Puisais - Sapere meetodi rajaja (allikas: sapere-association.com)