Septembris toimus meil lapsevanemate uuring, kus soovisime teada, milliseid väljakutseid kogevad lapsevanemad seoses laste toitumisega. Lisaks sellele uurisime kuidas ollakse rahul toitlustusega haridusasutustes ning milliseid sekkumisi juba kasutatakse ning võiks kasutada, et toetada laste toitumisharjumusi.
Täname kõiki uuringus osalejaid ning sellele kaasaaitajaid, vastajaid oli seekord 1025!!!
Uuring viidi läbi SA Kodanikuühiskonna Sihtkapital arenguhüpet ettevalmistava vooru projekti raames. Lähemalt projektist SIIN.
Kokkuvõte tulemustest:
Sihtrühm ja laste vanuseline jaotus
Vastused jagunesid laste vanuste järgi kaheks:
-
- Alla 7-aastased: 508 last (49,6%).
- 7–17-aastased: 517 last (50,4%).
Nooremate laste vanemad olid uuringus aktiivsemad, mis võib olla seotud uurimismetoodika ja sihtrühma määratlemisega.
Lapsed on:
- Lasteaias või lastehoius: 499 last
- Kodused: 8 last (enamasti alla 3-aastased).
- Koolis: 515 last.
- Koduõppel: 4 last.
3. Toitumisega seotud väljakutsed
Kõige sagedasemad probleemid olid järgmised:
- Liiga ühekülgne menüü: 405 (39,5%).
- Ei ole nõus proovima uusi toite: 366 (35,7%).
- Sööb liiga palju magusat: 366 (35,7%).
- Sööb vaid üksikuid köögivilju: 271 (26,3%).
- Ei söö piisavalt palju: 265 (25,6%).
Märkimisväärsed erivajadused:
- Toiduainetalumatus/allergia: 57 (5,4%).
- Sensoorne tundlikkus: 138 (13,1%).
4. Rahulolu lasteasutuste toiduga
- Rahulolu määr (71%):
- 28,6% olid rahul.
- 24,5% pigem rahul.
- 17,9% väga rahul.
- Rahulolematud:
- Pigem ei ole rahul: 9,7%.
- Ei ole üldse rahul: 2,5%.
Rahulolematuse tase oli kõrgem koolitoiduga, võrreldes lasteaia toiduga.
Rahulolu määr lasteaia/koolitoiduga:
Rahulolematuse põhjused: lühikesed vahetunnid, magusad joogid (morss), isuäratamatu välimus, ühekülgsed menüüd.
Toitumisalase hariduse hinnangud
- Rahulolevad: 45% (37,6% pigem rahul ja 7,4% väga rahul).
- Rahulolematud: 12,3% (peamiselt koolilaste vanemad).
- Ei oska vastata: 42,7%.
Soovitused lapsevanemate poolt:
- Tervisliku eluviisi integreerimine õppeainetesse.
- Praktilised ülesanded ja kaasaegsemad meetodid (ka köögiviljaaiad).
Sekkumisprogrammid ja nende vajadus
Olemasolevad sekkumised:
- Menüü mitmekesistamine: 254.
- Köögiviljaaiad: 177.
- Kokandustunnid: 249.
- Toiduvalmistamise ja menüü planeerimise kaasamine: 81 (peamiselt lasteaedades).
Soovitavad sekkumised:
- Laste kaasamine toidu valmistamisse: 54%.
- Toitumise regulaarne lõimimine õppetöösse: 35,7%.
- Köögiviljaaia loomine: 33,4%.
- Regulaarsed kokandustunnid: 41,5%.
- Toitumisprogrammide arendamine 43,3%.
Vanemate toetusvajadused
- Lapsega kokkamistunnid: 421 (41%).
- Praktilised koolitused: 314 (30,6%).
- Infomaterjalid: 263 (25,6%).
- E-koolitused: 214 (20,9%).
Populaarsed formaadid: Mobiilirakendused, saated/podcast’id ja praktilised töötoad.
Uuringu tulemused näitavad, et toitumisharjumuste parandamiseks on vajalik keskenduda järgmistele aspektidele:
- Toitumisalane haridus ja praktilised oskused koolides ja lasteaedades, nt kokandustunnid ja köögiviljaaedade loomine.
- Laste kaasamine toiduvalmistamisse ja uute maitsete tutvustamine mängulisel moel.
- Vanemate toetamine praktiliste koolituste ja digitaalsete vahendite kaudu.
- Koolitoidu parandamine, sh isuäratavus, vahetundide pikkus ja tervislikkus.
Uuring andis meie jaoks väga väärtusliku sisendi kuidas luua ja arendada teenuseid, mis oleksid abiks nii õpetajate töös, lapsevanemale kodus ja eelkõige muidugi lapsele, et toetada tema vajadusi normaalsel toitumise teekonnal.
Põhjalik raport ilmub peagi.