Toidukunstist jõulukaardid: lõbus ja maitsev jõuluootus

Meelte kooli mentor ja koolitaja Tiina Haav käis oma lapse rühmas lastega toiduga mängimas. Jah, toiduga mängimine on Meelte koolis okei. Vahvast loovusülesandest valmisid lõpuks digitaalsed jõulukaardid, mida lapsed saavad soovi korral oma lähedastele pühadel saata.

Saate ka kodus teha midagi sarnast, nii pühadeks kui ka lihtsalt kellelegi rõõmu valmistamiseks.

Vaja läheb:

❧ küpsetuspaberit
❧ hambatikke
❧ pildistamiseks kaamerat või telefoni
❧ pildi töötlemiseks arvutit või telefoni
erinevaid toiduaineid, näiteks:
🥕leiba
🥕tomatit
🥕kurki
🥕lillkapsast
🥕porgandit
🥕paprikat
🥕erinevaid ürte
🥕lehtköögivilju
🥕(kodu)juustu

Aidake lapsel lõigata köögivilja sobivateks kujudeks, näiteks porgandeid kuusepuudeks jne. See on tore harjutus ka tööriistade kasutamiseks, nagu noaga lõikamine. Teie kanvaseks on küpstuspaber, millel saab vabalt lustida. Looge ühiselt või eraldi pildikesi, millest saab kaardi teha.
Pildistage looming üles ning kasutage seda nii nagu on või lisage elemente mõnes programmis. Näiteks Canva on tasuta ja paljude võimalustega tore rakendus, mida saab kasutada nii arvutis kui telefonis.

❧ Kasutage ülesannet ära, et lapsega arutelusid tekitada. Näiteks saate vaadelda lillkapsast ja rääkida kuidas see välja näeb ning mida meenutab. Tiina rühmas vaatlesid lapsed seda ja pakkusid, et see näeb välja nagu lumine puu. Lisaks räägiti ka sellest, mis üldse toiduga mängimine on  ja milline toiduga mängimine on see, mida vanemad teha keelavad: näiteks toidu loopimine. Keegi ei soovi ju pärast süüa maha või üksteise pihta loobitud toitu. Küll aga jõuti koos lastega järelduseni, et toidukunsti tehes saab selle toidu siiski ära süüa ja see võibolla isegi maitseb paremini! Nii ei lähe midagi raisku ja tore on ka! Järgmisel päeval jagati Tiinale ka tagasisidet teiselt vanemalt: “Minu laps oli tohutus vaimustuses eilsest. Ma muud ei kuulnud kogu õhtu, kui äge Markuse emmega oli toiduga mängida.” 🙂 

Sellised tegevused, kus lapsed saavad ise oma tegevust juhtida ja see pakub neile rõõmu, on mitmes mõttes ka meeli arendavad ning toitumisharjumusi soodustavad.
❧ Lapsed õpivad läbi tegevuse tundma toidu omadusi, selle värve, tekstuuri, lõhna ja maitset.
❧ Toiduga mängides kasutavad lapsed oma kujutlusvõimet, et leida uusi ja lõbusaid viise, kuidas toiduaineid kasutada.
❧ Kui lapsed ise midagi toidust loovad, õpivad nad toitu rohkem hindama. Samuti aitab arutelu toiduraiskamise vältimise üle neil kujundada teadlikumat suhtumist.
❧Kui lapsed saavad toiduga ise loovalt tegeleda ja maitsta oma loomingut, on suurem tõenäosus, et nad võtavad omaks ka uusi toiduaineid, eriti köögivilju.
See vahva tegevus tõestab, et toiduga mängimine võib olla hariv, lõbus ja isegi maitsemeeli rikastav kogemus. 🙂